RepRapBuilding.INFO

Het is nu wo 22 mei 2013, 02:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Stroeve y-as
BerichtGeplaatst: di 01 mei 2012, 20:56 

Ha mensen!

Ik heb vandaag mijn y-as (de tafel) geassembleerd. Hoe ik echter ook probeer, ik krijg het niet voor elkaar om deze beweging echt 'licht' te krijgen. Als ik met de hand aan het tandwiel draai, heb ik het idee dat ik zelf aan een redelijk stroef systeem zit te draaien.

Mijn geleidingsassen zijn perfect uitgelijnd, de riem zit niet té strak... Kan smeren hier nog helpen?

Vr. Groet,
Bert

P.s. ik heb de onderdelen uit de kit van Bazzz

Profiel  

Berichttitel: Re: Stroeve y-as
BerichtGeplaatst: di 01 mei 2012, 22:24 

Als je zonder belt schuift, is hij dan minder stroef?

Wat ik heb gedaan is de moeren die de smooth rods vastdraaien helemaal losgedraaid aan beide kanten, en vervolgens het bed een paar keer heen en weer geschoven zodat ze hun eigen richting konden vinden. Vervolgens dmv meten gezorgd dat het ook daadwerkelijk rechtzat, en daarna heel voorzichtig slag voor slag alles vastgedraaid.

Wat ook heel erg helpt is de rods oppoetsen met iets als Jif/Cif/Schuurmiddel en na het schoonmaken/drogen een hoop WD40 erop (alhoewel PTFE spray beter schijnt te werken)
Mochten de LM8uu lagers vastzitten moet je niet teveel kracht zetten, anders maak je krassen in je staal en worden de balletjes "vierkant"

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 02 mei 2012, 12:36 
Beheerder

haal inderdaad je belt eens los ... ik heb soms het zelfde voor doordat de steppers soms stroef draaien (iets met de tandwielen binnenin) als je de stepper dan even kantelt of een tikje geeft gaat eht weer vlot (voor alle duidelijkheid dit gebeurt enkel als er geen stroom op de steppers staat he)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 02 mei 2012, 18:26 

Wat mij opvalt dat de lu lagers niet altijd in lijn vastklikken.Een beetje voorzichtig wrikken en de lagers zitten in lijn.Let wel op niet teveel kracht zetten op de lagers,ze zijn vrij kwetsbaar.(kogeltjes vallen er dan uit!!)

Succes Andre

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 03 mei 2012, 20:09 

Hallo mensen,

Ik heb alles nog eens nagelopen, al jullie advies gevolgt, en ben ondertussen bij de stap waar ik mijn printer aan het bekabelen ben. Ik heb eerst de y-as bekabeld en getest en alles loopt als een zonnetje!

(bij de weg: mijn y tafel loopt nog steeds wat stroef, maar dit komt door de spanning op de tandriem

Gr. Bert

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]